اخبار استخدام آموزش پرورش امسال – سال ۱۳۹۲

آنچه در این خبر خواهید خواند

۱۶ مهر ۹۲ – نحوه جدید جذب دانشجویان در آموزش پرورش تصویب شد

۱۴ مهر ۹۲ – وجود ۵۰ هزار معلم مازاد مدارس در کشور ولی کمبود معلم!

۱۱ مهر ۹۲ – یک میلیون و ۳۰ هزار معلم باید اصلاح شوند

۳ مهر ۹۲ – جذب ۲۵ هزار مربی پیش دبستانی در آموزش و پرورش

۲۰ شهریور ۹۲ – نماینده مجلس: تمامی مربیان پیش دبستانی استخدام می شود

۱۹ شهریور ۹۲ – تشکیل کمیته سه جانبه برای نظارت بر جذب و آموزش نیرو در آموزش و پرورش

۱۶ شهریور ۹۲ – اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به زودی اعلام می شود

۴ شهریور ۹۲ – دستور خودداری از هرگونه جابجایی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

۳ شهریور ۹۲ – زمان برگزاری مصاحبه داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر

۲ شهریور ۹۲ – معلم بلاتکلیف در استان اردبیل نداریم

۲۹ تیر ۹۲ – شرایط تحصیلی و جسمانی برای معلم شدن

۱۸ تیر ۹۲ – استخدام ۲۵۰۰۰ نفر در سال ۹۲ در آموزش و پرورش

۵ تیر ۹۲ – قوانین جدید استخدام در آموزش و پرورش

۳ تیر ۹۲ – اجرای رتبه‌ بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی

۱۶ مهر ۹۲ – نحوه جدید جذب دانشجویان در آموزش پرورش تصویب شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب استفساریه ای با جذب دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشکده فنی دختران شریعتی تهران موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، بررسی طرح استفساریه قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش در دستور کار امروز یکشنبه مجلس قرار گرفت.

براساس این تبصره نمایندگان خواستار جذب دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه فنی شهید رجایی و دکتر شریعتی بودند.

سوال این استفساریه این بود که آیا دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ تربیت دبیر شهید رجایی تهران در دانشکده فنی حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می باشند؟

نظر کمیسیون پاسخ مثبت به این سوال بود که بر اساس آن دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران و دانشکده فنی حرفه ای دختران دکتر شریعتی تهران مشمول قانون الحاق دو تبصره به ماده ۱۷ قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش می باشند.

عطاءالله سلطانی نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با این طرح گفت: در صورت تصویب این استفساریه بار سنگینی روی دوش آموزش و پرورش می آید، افرادی که طبق این طرح باید توسط وزارت آموزش و پرورش جذب شوند تا ۷۰ هزار نفر هستند.

وی با اشاره به مصوبه قبلی مجلس شورای اسلامی در خصوص جذب نیروهای حق التدریسی گفت: پیش از این مجلس وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرد تا ظرف دو سال تکلیف همه نیروهای حق التدریسی و نهضت سوادآموزی خود را مشخص کند که از مهلت دو ساله دیگر چیزی باقی نمانده است.

قاسم احمدی لاشکی نماینده مردم نوشهر نیز در موافقت با این استفساریه گفت: بر اساس این استفساریه دانشجویان رشته های فنی در آموزش و پرورش جذب می شوند.

وی با اشاره به کمبود نیرو در هنرستانها گفت: دانشجویان در رشته های ستاره دار به جای دو سال ۴ سال درس می خوانند و با رتبه های پایین وارد دانشگاه می شوند تا دبیر شوند و در هنرستان ها تدریس کنند.

لاشکی با تاکید بر اینکه بر اساس این طرح تنها ۲۷۲ نفر باید جذب آموزش و پرورش شوند اظهار داشت: با توجه به کمبود نیروی انسانی هنرستان های فنی و حرفه ای امیدواریم همکاران با این طرح موافقت کنند.

پس از آن نماینده دولت در مجلس شورای اسلامی که به نمایندگی از وزارت آموزش و پرورش صحبت می کرد در مخالفت با این طرح گفت: بر اساس قانون تعداد مجوزهای استخدامی به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی باید به تصویب شورای توسعه برسد.

وی ادامه داد: در سال های اخیر مجوزهای لازم برای جذب نیروهای حق التدریسی و نهضت سوادآموزی صادر شده و اعتبارات لازم نیز در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار گرفت که تا سال گذشته اقدامات لازم در این مورد صورت گرفت.

نماینده دولت تصریح کرد: در سال ۹۲ اعتبارات جدیدی برای استخدام در آموزش و پرورش دیده نشده بنابراین این استفساریه با قانون اساسی و قانون برنامه پنجم در مغایرت است چون اعتبارات لازم برای استخدام ۲۷۱ فارغ التحصیل دانشکده های فنی در هنرستانها پیش بینی نشده است.

وی تاکید کرد: با تصویب این استفساریه توقعی برای استخدام ایجاد می شود که وزارت آموزش و پرورش امکانات لازم را برای انجام آن ندارد.

در ادامه عبدالوحید فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات با تاکید بر این که این طرح هیچ مغایرتی با قوانین بالادستی ندارد بر لزوم جذب فارغ التحصیلان دانشکده های رجایی و شریعتی تاکید کرد.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه نیز با اخطار قانون اساسی گفت: در حالی که معلمان با مدرک لیسانس و فوق لیسانس بلاتکلیف هستند و بیمه ای برای آنها پرداخت نمی شود لزومی برای تصویب این استفساریه وجود ندارد.

در ادامه احمد توکلی نماینده مردم تهران با اعلام اخطار قانون اساسی گفت: دوستانی که با تصویب این استفساریه می خواهند استخدام شوند با بنده نیز مثل بقیه نمایندگان تماس گرفتند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: این استفساریه با اصل ۷۵ قانون اساسی در مغایرت است چون هزینه برای دولت ایجاد می کند و نباید در حالت تورمی دولت بزرگ شود.

وی ادامه داد: در سال ۷۶ حدود ۱۷ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم داشتیم اما امروز ۱۲ میلیون دانش آموز و یک میلیون و ۱۳ هزار معلم داریم، بنا بر این آمار تعداد دانش آموزان کاهش یافته اما تعداد معلمان کاهش نیافته.

وی تاکید کرد: تحمیل هزینه بر دولتی که پول ندارد حقوق کارمندانش را بدهد اشتباه است و با قانون اساسی و قانون برنامه در تناقض است.

در پایان نمایندگان با ۱۶۰ رای موافق، ۲۰ رای مخالف، ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در مجلس با کلیات این طرح موافقت کردند.

در ادامه پیشنهادی از سوی تعددی از نمایندگان مطرح شد که نیروهای خرید خدمات آموزشی و پیش دبستانی نیز مشمول این استفساریه شوند.

این پیشنهاد به تصویب نمایندگان نرسید و در پایان جزئیات این طرح نیز با ۱۵۴ رای موافق، ۱۸ رای مخالف، ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۳۴ نمایندگان حاضر در مجلس به تصویب رسید تا دانشجویان رشته های ستاره دار ورودی سال ۸۸ دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشکده فنی دختران شریعتی تهران جذب آموزش و پرورش شوند.


۱۴ مهر ۹۲ – وجود ۵۰ هزار معلم مازاد مدارس در کشور ولی کمبود معلم!

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود ۵۰ هزار معلم مازاد در وزارت آموزش و پرورش، گفت: این در حالی است که بسیاری از مدارس کشور به علت رعایت نشدن اصل توازن در توزیع معلمان، با کمبود معلم مواجه هستند.

قاسم احمدی دیروز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در نوشهر خواستار به کارگیری متوازن معلمان در همه مناطق کشور شد و گفت: برای رفع مشکل کمبود معلم در بسیاری از مدارس کشور بایستی فکر اساسی کرد.

وی افزود: به عنوان نمونه با بررسی های صورت گرفته در استان تهران حدود ۷۵ درصد از معلمان زن و بقیه مرد هستند، در حالی که حدود ۴۹ درصد از دانش آموزان این منطقه دختر و ۵۱ درصد پسر هستند.

احمدی ادامه داد: براساس کلیات طرح اصلاحیه ماده ۱۷ قانون اساسی، رفع این نقصان از سوی مجلس شورای اسلامی و دولت در حال پیگیری است که نحوه به کارگیری معلمان باید براساس توازن یعنی نوع جنسیت دانش آموزان، فضا و محرومیت منطقه باشد.

وی بر ضرورت توجه بیشتر مسئولان به نظام آموزشی تاکید کرد.


۱۱ مهر ۹۲ – یک میلیون و ۳۰ هزار معلم باید اصلاح شوند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم عامل اصلی توسعه پایدار هر کشور است، گفت: یک میلیون و ۳۰ هزار معلم و نیروی انسانی آموزش و پرورش نیاز جدی به بهسازی و بازسازی دارد که دانشگاه فرهنگیان بستر مناسبی برای این تحول نیروی انسانی است.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی اصغر فانی در مراسم تودیع و معارفه رییس دانشگاه فرهنگیان، گفت: نیروی انسانی در هر جامعه عامل اصلی توسعه پایدار است و آموزش و پرورش زیرساخت نیروی انسانی هر جامعه را تشکیل می‌دهد و معلم در سازمان آموزش و پرورش مهم‌ترین رکن و ترکیب این سه جمله این است که معلم عامل اصلی توسعه پایدار در کشور است.
وی افزود: دانشگاه فرهنگیان بستر مناسبی برای توسعه پایدار این کشور است و این دانشگاه در دو زمینه تربیت معلم و بهسازی نیروی انسانی می‌تواند یکی از مهم‌ترین بخش‌های آموزش و پرورش را متحول کند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امروز یک میلیون و ۳۰ هزار معلم و نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش نیاز جدی به بهسازی و بازسازی و آموزش ضمن خدمت دارد، گفت: دانشگاه فرهنگیان می‌تواند این رسالت را به خوبی به انجام برساند.
فانی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان با برگزاری اردوهای ضمن خدمت برای معلمان و همچنین تربیت معلم با توجه به گستره سراسری که از طریق پردیس‌های دانشگاهی در کشور دارد، آموزش و پرورش را یاری کند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش برای بهسازی نیروهای خود در این دانشگاه به توان آموزش عالی امیدوار است، گفت: باید دانشگاه‌ فرهنگیان را به یک برند بین‌المللی تبدیل کنیم.


۳ مهر ۹۲ – جذب ۲۵ هزار مربی پیش دبستانی در آموزش و پرورش

معاون پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش از جذب ۲۵ هزار مربی پیش دبستانی در آموزش و پرورش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، محمد رفیع‌ پور ظهر امروز در مراسم جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها در جمع خبرنگاران خرم‌آباد با اشاره به اینکه مربیان پیش دبستانی استخدام آموزش و پرورش می‌شوند، اظهار داشت: در این زمینه آموزش و پرورش در مدت دو سال مکلف به جذب این نیروها است و به همین منظور کارگروهی برای بررسی وضعیت آنها تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر پیش دبستانی در کشور مقطعی الزامی نیست و با قدمت بیش از ۱۰۰ سال آموزش و پرورش در ایران پیش دبستانی نیازمند فضایی مناسب در سطح کشور است، ادامه داد: یک میلیون و ۲۰۰ پیش دبستانی در کشور وجود دارد که از این تعداد ۴۶۵ هزار نفر در مراکز آموزش و پرورش لرستان جذب شده‌اند.
معاون پیش دبستانی وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: با همکاری وزارتخانه‌های مرتبط ۷۲۰ هزار نوآموز تحت پوشش قرار گرفت و در حال حاضر با وجود ۱۰۰ هزار نوآموز دو زبانه، تعداد بسیار مناسبی در کشور تحت پوشش پیش دبستانی قرار دارند.

۲۰ شهریور ۹۲ – نماینده مجلس: تمامی مربیان پیش دبستانی استخدام می شود

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله نوروزی صبح سه شنبه در نشست مربیان پرورشی شهرستان افزود: طرح استخدام مربیان پرورشی درمجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان هم رسیده است و به محض تعیین وزیر آموزش وپرورش اعتبار لازم تخصیص می یابد.
وی همچنین خاطرنشان کرد:بیمه مربیان پیش دبستانی هم از ۱۲روز به ۳۰ روز کامل کاری افزایش پیدا کرده است.
وی درحاشیه این نشست در گفتگو با خبرنگار مهر از دریافت موافقت از مسئولان قبلی سازمان تامین اجتماعی درخصوص تاسیس یک شعبه تامین اجتماعی درفاضل آباد جهت رفاه حال مستمری بگیران و افرادتحت پوشش این سازمان در بخش کمالان خبر داد.
وی اظهار داشت: همچنین از مدیرعامل تامین اجتماعی خواسته شد تا اقدامات لازم جهت احداث درمانگاه شبانه روزی در شهرستان علی آبادکتول را در اولویت کارهای خود  قرار دهند.
نوروزی گفت: قول مساعد داده شد تا پس از ابلاغ بودجه درسال جاری این خواسته برای رفاه حال مردم این شهرستان در اولویت قرار داده شود.

۱۹ شهریور ۹۲ – تشکیل کمیته سه جانبه برای نظارت بر جذب و آموزش نیرو در آموزش و پرورش

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تشکیل کمیته سه جانبه‌ای از آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان گفت: این کمیته نحوه به جذب نیرو و آموزش آنها می‌پردازد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، علی اصغر فانی صبح امروز با حضور در جمع  اعضای هیئت رئیسه دانشگاه  تربیت دبیر شهید رجایی  در دفتر جلسات وزیر با ابراز خرسندی از ارائه گزارشی که توسط  رئیس این دانشگاه  ارائه شد، گفت: با استماع این گزارش،  فضاهای  جدیدی در ذهن بنده باز شد و انجام فعالیت‌های پژوهشی در این دانشگاه موجب  خوشحالی اینجانب شد گرچه کار اصلی دانشگاه،آموزش است.
وی افزود: این دانشگاه باید به تربیت معلمانی بپردازد که بتوانند در کلاس های درس پاسخگوی دانش آموزان باشند، بنابراین لازم است همپای فعالیت های پژوهشی، مباحث  آموزشی در دانشگاه دنبال شود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر تشکیل کمیته سه جانبه‌ای از آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: این کمیته باید با پرداختن  به مباحث محتوایی، نحوه جذب نیرو و آموزش آن ها علاوه بر فعالیت های جانبی دانشگاه های دیگر و بازنگری  مستمر  در حوزه فعالیت‌های دانشگاه، خروجی‌های ممتازتری به جامعه تحویل دهد.
وی با تاکید بر بحث صلاحیت‌های حرفه‌ای فارغ التحصیلان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ادامه داد: با فعال کردن هیات امنای این دانشگاه و مساعدت بدنه آموزش وپرورش باید خلاءهای  دانشگاه در کوتاه مدت  برطرف شود.
فانی  تاکید کرد: مدیریت خوابگاه ها امری بسیار حساس است، زیرا کاراصلی فرهنگی در این قسمت انجام می گیرد، بنابراین عنایت بیشتری در این بخش مورد نیاز است .

۱۶ شهریور ۹۲ – اسامی پذیرفته شدگان دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی به زودی اعلام می شود

رئیس مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش وپرورش از اعلام اسامی پذیرفته شدگان نهایی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در هفته آخر شهریور ماه خبر داد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش ، اسدا… اسدی گرمارودی با اشاره به انجام مصاحبه های اختصاصی ،  معاینات پزشکی و مراحل گزینش  داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی  براساس  اطلاعیه  سازمان سنجش آموزش  کشور  از ۲ تا ۱۰ شهریور  ماه در پردیس های تعیین شده گفت : در این مرحله نزدیک به بیست و دو هزار و ۲۰۰ داوطلب در مصاحبه و گزینش پذیرفته شدند و این کار به نحو بسیار شایسته ای انجام  شد که در این راستا از همکاری و همیاری  مسئولان پردیس دانشگاه فرهنگیان  ، معاونان پژوهش و منابع انسانی و مدیران کل آموزش وپرورش  استان ها ، مسئولان  گزینش  و سایر دست اندرکاران  قدردانی می شود.

وی افزود : اسامی ۲۲ هزار و ۲۰۰ تن از تایید شدگان مراحل مصاحبه و گزینش روز گذشته  به سازمان سنجش آموزش کشور ارسال  شد تا براساس سهیمه های بومی استانی به تفکیک رشته و جنسیت مورد نیاز اسامی  داوطلبان حائز بالاترین نمره اعلام شود.

اسدی گرمارودی متذکر شد : عدم حضور داوطلبان  در هریک از مراحل مختلف مصاحبه در موعد مقرر به هر دلیل به منزله انصراف آنان تلقی می شود .

شایان ذکر است؛  اسامی پذیرفته شدگان نهایی هفته آخر شهریور  در سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org  درج خواهد شد .


۴ شهریور ۹۲ – دستور خودداری از هرگونه جابجایی نیروی انسانی در آموزش و پرورش

سرپرست وزارت آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای تأکید کرد از هرگونه جابجایی نیروی انسانی در سطح مشاغل مدیریتی و اداری وزارت آموزش و پرورش خودداری شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس ، علی اصغر فانی سرپرست وزارت آموزش و پرورش، اولین اولویت کاری خود در این وزارتخانه را برگزاری باشکوه مراسم بازگشایی مدارس در ابتدای مهر اعلام کرده است و بر این اساس، برای ایجاد آرامش در ادارات و ادارات کل آموزش و پرورش بخشنامه ای را صادر کرده است.

وی طی بخشنامه ای به مدیران کل استان های سراسر کشور، از آنان خواست از هرگونه جابجایی نیروی انسانی در مشاغل مدیریتی و سرپرستی واحدهای اداری در سطح ادارات کل، شهرستان ها و مناطق جداً خودداری کنند.

وی از مدیران کل استان ها خواست، موضوع هرگونه تغییر و جابجایی در سطح معاونین مدیرکل، روسای ادارات به اطلاع معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت متبوع رسیده تا پس از بررسی و اعلام نظر وزارتخانه انجام شود.

در این بخشنامه آمده است: با سازماندهی به موقع نیروی انسانی، تجهیزات، مقدمات بازگشایی مطلوب مدارس را فراهم آورده تا شاهد فضایی شاداب و پرنشاط در مدارس باشیم.


۳ شهریور ۹۲ – زمان برگزاری مصاحبه داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر

رییس مرکز برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش از برگزاری مصاحبه اختصاصی داوطلبان ورود به دانشگاه فرهنگیان وتربیت دبیر شهید رجایی طی برنامه ای زمانبندی شده از دوم الی دهم شهریور ماه ۹۲ خبر داد.

به گزارش سرویس «آموزش و پرورش» ایسنا، اسدالله اسدی گرمارودی ضمن بیان مطالب فوق افزود: اسامی معرفی شدگان طی اطلاعیه‌ای از روز پنج شنبه (۳۱ مرداد ماه) در سایت اینترنتی سازمان سنجش به نشانی www.Sanjesh.org درج خواهدشد

وی اضافه کرد: معرفی شدگان مکلفند به منظور شرکت در مراحل مصاحبه، معاینه و مراحل مختلف گزینش، براساس برنامه زمان بندی اعلام شده در اطلاعیه مذکور به پردیس های تعیین شده طبق استان بومی اعلام شده داوطلب، شخصا مراجعه کنند.

اسدی گرمارودی تصریح کرد: بدیهی است عدم حضور داوطلبان و یا عدم شرکت درهر یک از مراحل مختلف مصاحبه در موعد مقرربه هردلیل به منزلة انصراف تلقی می‌شود.

وی در ادامه اضافه کرد: از مجموع ۲۰۷ هزار و ۶۸۷ نفر که مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شده بودند، حدود ۴۴ هزار و ۷۸۰ نفر زن و حدود ۱۷ هزار و ۸۰۰ نفرمرد اقدام به انتخاب رشته کرده اند که نفرات برتر از سوی سازمان سنجش به آموزش و پرورش اعلام و توسط ادارات کل آموزش و پرورش هر استان با همکاری پردیس‌های دانشکاه فرهنگیان آن استان برای مصاحبه و گزینش اقدام خواهد شد.

لازم به ذکراست؛ از بین معرفی شدگان دو برابر ظرفیت، حدود ۸۳۰۰ نفرزن و ۱۲ هزار و ۳۰۰ نفر مرد مورد نیاز می‌باشد که از بین واجدین شرایط پذیرش خواهند شد.

رییس مرکز برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش افزود: به منظور ارتقای کیفیت ورودی‌های امسال، مقرر شد پذیرفته شدگان از بین داوطلبانی صورت گیرد که حد اقل نمره علمی ۶۵۰۰ و بالاتر را در زیر گروه آزمایشی مربوطه کسب نموده و معدل کل دوره سه ساله متوسطه آنان نیز ۱۵ و بالاتر باشد.


۲ شهریور ۹۲ – معلم بلاتکلیف در استان اردبیل نداریم

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه ۹۵ درصد معلمان، تخصصی تدریس می‌کنند، گفت: ما با اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان سعی خواهیم کرد توجه جدی به خواسته‌های معلمان داشته باشیم.

احمد محمود‌زاده امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: در همین رابطه ما سعی کردیم ضمن سهولت نقل و انتقالات برای فرهنگیان و معلمان با هدف کسب رضایت وی در محل کار و خدمتش ۹۵ درصد معلمان نیز در حوزه تحصیلی خود تدریس کرده و در این کار با انگیزه بیشتر حضور پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش در یک اقدام اساسی و پیشتازی مناسب تمام نیروهای خود را تعیین تکلیف کرده و در دو شکل استخدام رسمی و پیمانی به کار گرفته است، تصریح کرد: ما در حال حاضر در سطح استان نیروی بلاتکلیف غیر‌تخصصی نداریم و سعی کردیم تمام نیروهایمان را در مناطق و نواحی مختلف سر و سامانی واقعی ببخشیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور شد: سیاست ما این است که پذیرش نیروها از طریق تربیت معلم صورت گیرد، به طوری که انتظار می‌رود ۴۳۰ نفر که جذب دانشگاه فرهنگیان شده‌اند با اتمام دوران تحصیل در مناطق مختلف جذب شده و وارد آموزش و پرورش شوند.

محمود‌زاده با اعلام نتایج نقل و انتقالات سال تحصیلی آینده ادامه داد: ما با اجرایی شدن نظام رتبه‌بندی معلمان سعی خواهیم کرد توجه جدی به خواسته‌های معلمان داشته باشیم به طوری که در سطح استان ما در اجرای فاز اول تولید محتوا و تالیفات و همچنین توسعه مدارس هوشمند و برخی از حوزه‌های دیگر صاحب رتبه و جایگاه هستیم.

این مسئول در خصوص جذب دانش‌آموزان به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش نیز خاطرنشان کرد: سیاست متوازن‌سازی رشته‌ها که از سال‌های گذشته آغاز شده همچنان با قوت و قدرت ادامه دارد که گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای سبب شده تا موضوع اشتغال مولد همچنان مدنظر و جزو دستورکارها باشد.


۲۹ تیر ۹۲ – شرایط تحصیلی و جسمانی برای معلم شدن

به گفته شریف‌زاده، در حال حاضر افرادی می‌توانند وارد دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی شوند که تمامی شرایط شرکت در آزمون سراسری دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را داشته باشند، همچنین علاوه براین شرایط ، داشتن حداقل معدل ۱۵ در دوره تحصیلی متوسطه ( ۳ سال دبیرستان )، دارا بودن قد ۱۵۵ برای خانم‌ها و ۱۶۰ برای آقایان و برخورداری از سلامت جسمی و روانی و همچنین موفقیت در مصاحبه و تایید صلاحیت‌های عمومی پیش بینی شده است.

همچنین افرادی که در این دانشگاه‌ها پذیرفته می‌شوند پس از چهار سال تحصیل، مدرک تحصیلی کارشناسی مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را که امکان ادامه تحصیل در تمامی دانشگاه‌های داخل و خارج برای آنان فراهم است را دریافت می‌کنند.

پرداخت ماهانه ۳۷۰ هزارتومان به دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی:

به گزارش ایسنا، دانشجویان این دانشگاه‌ها همزمان با تحصیل به استخدام آموزش و پرورش در می‌آیند و با دریافت حکم کارگزینی از حقوق ماهانه حدودا ۳۷۰ هزار تومان در طول چهار سال تحصیلی برخوردار می‌شوند؛ ضمن آنکه به غیر از دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی هیچ دانشگاه دیگری مسئولیت تربیت معلم را برای آموزش و پرورش بر عهده ندارد.

شریف زاده درباره رشته‌هایی که امکان پذیرش دانشجو در این دانشگاه‌ها را ندارد، نیز اظهار کرد: وزارت آموزش وپرورش می‌تواند از بین فارغ‌ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها، افرادی را از طریق آزمون استخدامی و پس از مصاحبه و بررسی صلاحیت‌های عمومی و تخصصی در صورت احراز شرایط لازم استخدام کند.

بر این اساس، پذیرفته شدگان نهایی باید حدود ۳۰۰ ساعت آموزش بدو استخدام را در قالب دوره ضمن خدمت سپری کنند تا به عنوان معلم به امر تدریس اشتغال داشته باشند.

گفتنی است، در حال حاضر دانشگاه فرهنگیان در ۱۶ رشته و تربیت دبیر شهید رجائی در ۱۹ رشته برای وزارت آموزش و پرورش نیروی انسانی تربیت می‌کنند. واحدهای آموزشی دانشگاه فرهنگیان در قالب ۶۴ پردیس در سراسر کشور فعال هستند، اما واحد آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تنها در تهران فعال است.

دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی از داوطلبان تمامی گروه‌های آموزشی علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر، زبان انگلیسی و رشته‌های فنی وحرفه‌ای دانشجو پذیرش می‌کند، لذا امکان ادامه تحصیل برای تمامی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مختلف دوره دبیرستان، در این دانشگاه‌ها فراهم است؛ البته رشته‌های علوم انسانی و ریاضی سهم بیشتری از پذیرش دانشجو را در این دانشگاه‌ها به خود اختصاص می‌دهند.

معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در ادامه گفت‌وگو با ایسنا، درباره روند جذب معلم در آموزش و پرورش در سالهای گذشته گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای “معلم” جایگاه ویژه‌ای تعریف شد، چرا که انقلاب متاثر از آموزه‌های دینی است، لذا این شغل را ابتدا از آن خدا و سپس متعلق به پیامبران و اولیا خاص آن می‌داند.

وی افزود: اولین اقدامی که در سال ۵۸ برای تربیت معلم انجام گرفت، راه‌اندازی مراکز تربیت معلم به همت شهیدان رجائی و باهنر بود. در این سال افرادی که تمایل به شغل معلمی داشتند پس از اخذ دیپلم در آزمون ورودی مراکز تربیت معلم شرکت می‌کردند و پس از قبولی در آزمون ضمن بررسی صلاحیت‌های عمومی از سوی هسته گزینش در مصاحبه تخصصی نیز شرکت کرده و پس از موفقیت دوره ۲ ساله تربیت معلم را سپری و با اخذ مدرک کاردانی به عنوان معلم به استخدام وزارت آموزش و پرورش در می‌آمدند.

به گفته شریف زاده، ظرفیت مراکز تربیت معلم در آن زمان به گونه‌ای نبود که همه نیازهای آموزش وپرورش کشور را تأمین کند، اما در بعضی از رشته‌های خاص به ویژه آموزش و پرورش ابتدایی و مربی پرورشی سعی می‌شد تا عمدتا مراکز تربیت معلم، این مسئولیت را عهده دار شوند و مابقی نیازهای آموزش و پرورش از طریق جذب حق‌التدریس، آزمونهای استخدامی و غیره تأمین می‌شدند.

گفتنی است، در دهه ‌۶۰ شیوه دیگری نیز برای تربیت معلم پیش بینی شد، در یکی از این شیوه‌ها دانش‌آموزان سوم راهنمایی که تمایل به حرفه معلمی داشتند در دانشسرای تربیت معلم ثبت نام می‌کردند و پس از موفقیت در آزمون ویژه و تایید صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی دوره چهار ساله دانشسرا را سپری کرده و با اخذ مدرک دیپلم به عنوان آموزگار مقطع ابتدایی وارد مدارس می‌شدند.

در شیوه دیگر، دانش آموزان دوم دبیرستان در صورت تمایل در این دانشسرا ثبت نام می‌کردند و پس از تایید صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی به مدت ۲ سال در مراکز یاد شده تحصیل و مدرک دیپلم را دریافت و به استخدام آموزش وپرورش در می‌آمدند؛ در تمامی این دوره‌ها به عنوان شاغلان تحصیل در مراکز تربیت معلم و دانشسراها، مبلغی را به عنوان کمک هزینه تحصیلی دریافت می کردند.

به گزارش ایسنا، همچنین در سال‌هایی نیز افراد به محض ورود به مراکز همزمان به استخدام آموزش وپرورش در می‌آمدند و فعالیت دانشسراها پس از مدتی تعطیل و تنها مراکز تربیت معلم در قالب دوره‌های ۲ ساله امکان تأمین نیروی انسانی برای وزارت آموزش و پرورش را آن هم در ۱۴ رشته داشتند.

معاون هماهنگی آموزش عالی مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش بیان کرد: در دهه ۷۰ با تعطیلی دانشسراهای ۲ ساله و چهار ساله، شیوه دیگری جهت جذب بیشتر افراد به عنوان معلم پیش بینی شد، بدین طریق که در مناطق محروم دانشسرای پیوسته (سه ساله) طراحی و تأسیس شد و دانش آموزان سال دوم دبیرستان پس از ورود به این دانشسراها، طی سه سال پس از موفقیت در آزمون ویژه و تایید صلاحیت‌های عمومی و اختصاصی موفق به اخذ مدرک کاردانی پیوسته دانشسرای سه ساله می‌شدند.


۱۸ تیر ۹۲ – استخدام ۲۵۰۰۰ نفر در سال ۹۲ در آموزش و پرورش

رئیس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش از جذب ۲۵ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان از مهر امسال خبر داد.

اسدالله اسدی گرمارودی، رئیس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش در سومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که هم‌ اکنون در سالن همایش‌های رازی در حال برگزاری است، اظهار داشت: گواهی آموزش‌های برون‌ دستگاهی را چنانچه مورد تاییدمان باشد، می‌پذیریم و به عنوان گواهی ضمن‌ خدمت لحاظ می‌شود.
وی به سامانه آموزش فرهنگیان اشاره کرد و گفت: این سامانه در ۳۲ استان نصب شده است و برنامه‌های مختلفی مانند برگزاری کلاس‌های مجازی از این طریق اجرا می‌شود.
گرمارودی با بیان اینکه با ایجاد سامانه آموزشی فرهنگیان، حضور گواهینامه‌های کاغذی حذف خواهد شد افزود: کلاس‌های حضوری به حداقل می‌رسد و چرخش نیروی انسانی نیز کاهش می‌یابد.
وی خطاب به مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها گفت: در انتخاب مدرسینی که برای شرکت در کلاس‌های آموزشی مدرسان کتب جدیدالتألیف که در تهران برگزار می‌شود، توجهی ویژه شود و صلاحیت‌های مدیریتی این افراد لحاظ شود.
رئیس مرکز نیروی انسانی آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش مدرسان در دو نوبت برگزار می‌شود، اضافه کرد: نوبت اول از چهارم تیرماه آغاز شده و فردا پایان می‌یابد و مرحله دوم بعد از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود که بعد از آن دوره‌های شهرستان‌ها آغاز خواهد شد.
وی به ایجاد ۵ رشته برای دوره ابتدایی در دانشگاه فرهنگیان از مهر امسال خبر داد و گفت: ۲۵ هزار دانشجو امسال در دانشگاه فرهنگیان جذب می‌شوند.


۵ تیر ۹۲ – قوانین جدید استخدام در آموزش و پرورش

به گزارش جنوب نیوز، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش در نشست خبری اظهار داشت: از این پس معلم تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و در مواردی خاص از طریق آزمون جذب می‌شود.؛ ضمن اینکه معلمان باید دوره‌های تخصصی و حرفه‌ای را بگذرانند و معلم باید گواهی‌نامه حرفه‌ای معلمی را دریافت کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از اعتبارات نظام رتبه‌بندی معلمان از محل مهندسی نیروی انسانی تأمین می‌شود، اظهار داشت: طی سه سال، مهندسی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به طور کامل اجرا خواهد شد و افرادی که در آموزش و پرورش کار می‌کنند همه در رشته تخصصی خود حضور خواهند داشت.

وی به نظام رتبه‌بندی معلمان اشاره کرد و ادامه داد: نباید حقوق معلمان براساس نظام رتبه‌بندی معلمان از ۸۰ درصد حقوق اساتید دانشگاه با همان امتیاز کمتر باشد. وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه دیگر در آموزش و پرورش حق‌التدریس نداریم، افزود: نباید در آموزش و پرورش نیروهای کارمعین به نام معلم داشته باشیم.

وی به برگزاری آزمون در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: پس از اجرای رتبه‌بندی معلمان، دیگر برگزاری آزمون استخدامی به صورت کشوری نخواهیم داشت، به این معنی که مانند دانشگاه‌ها که در هر منطقه برای جذب کادر خود مصاحبه و آزمون برگزار می‌کنند، در آموزش و پرورش نیز به این شکل اقدام می‌شود، البته ممکن است آمار مناطق جمع‌آوری شود و براساس اعلام کلی، در یک روز آزمون‌ها برگزار شود.


۳ تیر ۹۲ – اجرای رتبه‌ بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی

با موافقت دولت و در راستای اجرای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی اجرا می‌شود.

پایگاه اطلاع رسانی دولت نوشت: با موافقت دولت و در راستای اجرای سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، رتبه‌بندی حرفه‌ای معلمان و ساماندهی جذب و تأمین نیروی انسانی اجرا می‌شود.

هیئت وزیران بنا به پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و تایید معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده(۵۴) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- و بند (الف) ماده(۱۹) و ماده(۵۰) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران -مصوب ۱۳۸۹- تصویب کرد؛ وزارت آموزش و پرورش موظف است ظرف حداکثر سه سال برای اجرای رتبه بندی حرفه ای معلمان و ساماندهی جذب و تامین نیروی انسانی اقدام کند.

بر این اساس، جذب و تامین منابع انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش اعم از آموزشی، پرورشی، مدیریت، امور اداری و فنی در تمام دوره های تحصیلی به صورت امر حاکمیتی و صرفاً از طریق مراکز آموزش عالی وابسته به آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) انجام می پذیرد.

استخدام رسمی مشمولان طرح رتبه بندی حرفه ای معلمان با رعایت قوانین و مقررات استخدامی منوط به کسب گواهینامه صلاحیت حرفه ای معلمان و طی دوره آزمایشی به مدت حداقل شش ماه و حداکثر سه سال است.

همچنین وزارت آموزش و پرورش مکلف است؛ حداکثر طی یک سال پس از ابلاغ این مصوبه برای صدور گواهی نامه صلاحیت حرفه ای معلمان بر اساس شیوه نامه ارزیابی و سنجش صلاحیت های عمومی، تخصصی و حرفه ای اقدام کند. این گواهی نامه لازمه انجام خدمت معلمی در بخش های دولتی و غیر دولتی است.

بر اساس این مصوبه، افزایش انگیزه و کارایی معلمان در انجام وظایف و اثر بخشی فعالیت های آنان برای شکوفا شدن شایستگی های دانش آموزان، ارتقای منزلت اجتماعی و صلاحیت و مرجعیت علمی و مهارت های حرفه ای معلمان و بالابردن سطح معیشت آنان، توسعه مشارکت معلمان در فرایند بهسازی برنامه های آموزشی، پژوهشی، تربیتی و فرهنگی، سنجش مستمر صلاحیت های تخصصی و حرفه ای معلمان، ایجاد انگیزه در زمینه سازی برای مشارکت و دخالت دانش آموزان در امر تعلیم و تربیت و بهبود و ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت و ایجاد رابطه بین درجه کارایی و میزان پرداخت از اهداف طبقه بندی شایستگی های معلمان حسب شاخص های چهارگانه فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی و اجرایی است.

این مصوبه از سوی محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

۱۷ مهر, ۱۳۹۲ | برچسب ها : - - - - - - - - - -